Alexandru Calmâcu a lansat oficial primul său roman – “Cronică despre alb sau negru”

Profesorul Alexandru Calmâcu, redactor şef al Editurii Universităţii din Bucureşti, a lansat vineri, 30 noiembrie 2015, la libraria Open Art, primul său roman, “Cronică despre alb sau negru”. Volumul prezintă într-o manieră autentică efectele recesiunii în societatea românească și aduce în fața cititorilor o diversă interpretare a fenomenului social.

Mesajul cărţii condiţionează literaturitatea unui text jurnalistic, în care punctul central este asigurat de identificarea detaliului, pe care, de cele mai multe ori, oamenii nu-l observă sau refuză să faca asta, din obişnuinţă.

„Tematica romanului se structurează, în principal, pe două planuri. În primul, coagularea raportului dintre oameni şi guvernarea socială, oricare ar fi ea, în cel de-al doilea, relaţionarea interumană ce se modelează şi remodelează incredibil de repede şi neaşteptat, adaptându-se la concret, într-un mod comic şi/sau dramatic. Personajele romanului trăiesc din plin realitatea imediată, fantasmele ei, reacţionează imediat la ilaritatea conjuncturală, provocată instantaneu de situaţii şi atitudini absurde, cu efecte dintre cele mai stranii. Eliminarea banilor lichizi dintr-un circuit social şi înlocuirea lor cu tichete de masă, adică cu alte bonuri valorice ce nu permit achiziţionarea de băuturi alcoolice, reacţiile eroilor în faţa unui adevăr inimaginabil sunt doar câteva dintre elementele ce definesc o stare de fapt posibilă şi imposibilă, reală şi imaginară, absurdă şi probabilă, extremă sau nu”, afirmă Alexandru Calmâcu.

Dan Mircea Cipariu, preşedintele Secţiei de poezie a Uniunii Scriitorilor din România, filiala Bucureşti, menționează:  “Garantez că este o carte care produce certe delicii de lectură,  te cucerește, are momente și schițe extrem de savuroase, cu un umor irezistibil și situații de un anumit absurd care demonstrează că nu numai realitatea narativă, ci și realitatea românească este una de care nu ai cum să te plictisești. Nu poți să te plictisești nici de realitatea epică a acestei cărți, dar mai cu seamă nici de cea românescă din care Alexandru Calmâcu s-a inspirat în această carte”.

Volumul a fost publicat la Editura Tracus Arte, iar la evenimentul de lansare au participat scriitorii Doru Mareș, Ion Bogdan Lefter, Dan Mircea Cipariu, precum și alti profesori, scriitori și jurnalisti.

Alexandru Calmâcu a mai publicat cartea “Vise în paragină” (Editura Universității din București, 2015), o colecţie de editoriale în care sunt prezentate şi satirizate întâmplări inedite inspirate din evoluţia societăţii româneşti postcomuniste si volumul “Critica Educaţiei” (Editura Paralela 45, 2010), prima lucrare ce realizează o adevărată “radiografie” a sistemului de învăţământ românesc şi transformările sale de la comunism la capitalism.

Alexandru Calmâcu este unul dintre cei mai cunoscuţi jurnalişti pe Educaţie, cu o experienţă în presă de peste 25 de ani, timp în care a lucrat pentru instituţii media precum Agerpres (unde a fost corespondent de război în Transnistria), Evenimentul Zilei, Gardianul şi Puterea. Din 2011 predă Genurile presei scrise la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării a Universităţii din Bucureşti, iar din 2012 ocupă funcţia de redactor şef al Editurii Universităţii din Bucureşti.

Autor: Boncafe Style