“Școala pentru Sănătate și Longevitate” este comunitatea celor pregătiți să fie tratați corect - interviu cu Dr. Florin Ioan Balanică

Dr. Florin Ioan Balanică este Consultant Personal de Sănătate și Fondator al Școlii pentru Sănătate și Longevitate în cadrul căreia lansează o serie de cursuri-seminar pentru publicul larg, care au scopul de a oferi cât mai multor persoane acces la sfaturi specializate pentru a-și ingriji sănătatea. Dl. Dr. Florin Ioan Balanică își propune să vină cu exemple concrete, accesibile tuturor, care pot contribui semnificativ la păstrarea unei stări cât mai bune de sănătate.

Boncafe.ro: Se știe că astăzi, mai mult ca oricând, suntem judecați după dimensiuni și de multe ori greutatea ne poate influența serios existența. Ce părere aveți despre dietele de slăbire? Le recomandați?

Dr. Florin Ioan Balanică: Societatea românească, precum și cea europeană, promovează exemple comerciale, de multe ori nepotrivite pentru starea de sănătate a unei națiuni. Totodată, anumite persoane publice își folosesc notorietatea pentru a promova un mod de viață care nu este neapărat potrivit și pentru alții. Dietele nu funcționează pe termen lung. Nicio dietă nu a funcționat pentru mai mult de 2% din populația lumii, iar 1 european din 5 ține o dietă o dată la 2 ani, conform statisticilor. Recomand un stil de viață echilibrat, care pornește însă de la setarea mentală, și nu de la dietă. Perspectiva personală asupra vieții contează, și nu dieta, pentru ca aceasta ne dă și perspectiva asupra modului în care ne alimentam.

Care sunt cele mai bune alimente recomandate într-o cură de slăbire si cum trebuie asociate?

Dr. F. B.: Nu există alimente bune și alimente mai puțin bune, cum nu există pilula magică și soluții la minut pentru a scadea în greutate. Alimentele se transformă în nutrienți, iar aceștia sunt cei care ne dau energia zilnică. Este bine să nu luăm în serios alimentele miraculoase sau tratamentul „bun pentru orice” și să ne informăm corect atunci când dorim să rămânem sănătoși sau sa ne schimbăm modul de viață. Știința este cea care stă la baza găsirii unei soluții optime, iar rezultatele acesteia trebuie adaptate personalizat. Este important să mâncăm variat, cât mai simplu și mai puțin procesat și să ne luăm nutrienții din alimente de bună-calitate, fie că vorbim despre proteine, grăsimi sau carbohidrați. Totodată, asocierea lor, ora de masă și folosirea alimentelor sărace în calorii, reprezintă baza nutriției echilibrate.

Există și alimente sănătoase care ne îngrașă?

Dr. F. B.: Da, există așa-numitele alimente sănătoase care ne îngrașă, întrucât le consumăm incorect. Cel mai bun exemplu este fresh-ul de portocale și, în general, fresh-ul sau smoothie-ul de fructe. Consumul din ce în ce mai mare este asociat cu obezitatea atât la copil, cât și la adult. Ce trebuie să știm este că, atât fresh-ul, cât și smoothie-ul de fructe conțin o cantitate mare de zahăr, fără niciun beneficiu pentru organism, dacă nu sunt integrate într-o dietă corectă. Fie că vorbim de copilul mic, unde nu există niciun beneficiu, sau de adolescenți și adulți, este bine să încurajăm consumul de fructe proaspete și nu de suc de fructe. Putem stoarce legumele, dar fructele trebuie să le mâncăm în starea lor naturală și, pe cât posibil, în sezonul în care apar. Un pahar de smoothie are de 7 ori mai mult zahăr decât o doză de Cola, ceea ce nu înseamnă însă ca trebuie încurajat consumul de Cola! În cadrul ”Școlii pentru Sănătate și Longevitate”, al cărei fondator sunt, am inclus un modul care se numește: ”Paradoxul alimentelor sănătoase care ne îngrașă”, în cadrul căruia voi intra în detalii, prezentând și alte exemple.  

Care sunt cele mai dăunătoare alimente pe care ar trebui sa le evităm în alimentația de zi cu zi?

Dr. F. B.:  Mă feresc să vorbesc la modul general, pentru că sunt adeptul Medicinei Personalizate, dar vă pot spune că singurul lucru cu adevărat dăunător sănătății, este lipsa de moderație și echilibru în alimentație. Adică a mânca fără măsură, haotic, consumând doar anumite alimente, pentru ”că sunt sănătoase” sau a mânca o dată pe zi și foarte târziu seara și a consuma alimente procesate în exces, toate aceste obiceiuri dăunează.

Știm că pentru o stare de bine si pentru sănătatea nostră nu trebuie să neglijăm mișcarea. Ce fel de mișcare și ce concepte de wellness ar trebui să abordăm?

Dr. F. B.: Cele mai longevive popoare din lume nu fac mișcare în modul în care noi înțelegem mișcarea. Ei au un mod de viață care presupune a se mișca întreaga zi și a petrece timp în natură, iar niciuna din aceste persoane nu are abonament la sala. Este în regulă să mergem la sală, dar numai atâta timp cât exercițiile sunt adaptate varstei, sexului și stării noastre fiziologice. Să nu uităm că activitatea fizică nepotrivită duce la acumularea de radicali liberi, unanim considerați o sursă importantă a îmbătrânirii organismului și a bolilor cronice, precum și a afecțiunilor osteoarticulare ireversibile în timp. Alegeți așadar, ori de câte ori aveți ocazia, să petreceți timpul în mod plăcut, făcând mișcare prin sporturi ușoare, la îndemână tuturor, cât mai aproape de natură și pe cât de des posibil.

Alimentația ar trebui schimbată odată cu vârsta?

Dr. F. B.:  Necesitățile fiziologice diferă în funcție de vârsta și sex, dar nutrienții sunt aceiași. Stilul de viață este important, indiferent de vârstă, iar aici includem mișcarea, nutriția, echilibrul emoțional, administrarea de medicamente și suplimente nutritive. Dacă odată cu vârsta, masa musculară scade, prin scăderea activității fizice, aceasta reprezintă una dintre cauzele creșterii în greutate a seniorilor, atunci când aportul caloric nu este proporțional. În România, vârsta adultă este împărțită în două: vârsta activă, în care muncim mult, încercăm să demostrăm cine suntem și, de multe ori, uităm cine suntem; și vârsta pensionării, care pentru cei mai mulți dintre români înseamnă retragerea în fotoliu în fața televizorului.

Am găsit printre temele pe care le veți aborda în cadrul “Școalii pentru Sănătate și Longevitate” termenul de MINDSET. Ce este acesta?

Dr. F. B.: Cei mai periculoși 2 ani din viața unui român sunt anul nașterii – din cauza ratei ridicate a mortalității infantile, România fiind pe primul loc în UE din acest punct de vedere – și anul pensionării, din cauza pierderii motivației de a se trezi dimineața. MindSetul este cel mai important atunci când ne stabilim perspectiva personală asupra vieții și, implicit, asupra modului în care ne alimentăm. Mâncăm mai mult sau mai puțin, simplu sau rafinat, dar cel mai important aspect care ne diferențiază este perspectiva asupra propriei vieți. Vă invit să participați la cursuri, sunt convins că veți avea o altă perspectivă la finalul lor!

Ce rol are alimentația în cazul unor boli necruțătoare, cum este cancerul?

Dr. F. B.: Modul de viață și alimentația sunt elemente din ce în ce mai importante când vorbim de boli cronice cum ar fi cancerul. Studiile Framingham arată că, dacă 3 dintre prietenii tăi cei mai buni sunt obezi sau au un mod de viață nesănătos, atunci esxistă șanse mari ca si să devii supraponderal sau să dezvolți o boala cronică. România se află pe primul loc din punctul de vedere al mortalității prin boli cronice, precum cardiovasculare și unele forme de cancer. Acest lucru se întâmplă pentru că nu facem prevenție. Pentru români, medicina omului sănătos este numai o teorie, iar sănătatea este un cost și nu o investiție. Suntem singurii răspunzători pentru sănătatea noastră și nu trebuie să așteptăm ca sistemul să facă ceva pentru noi.

Cum ne ajută modul în care ne alimentăm în pastrarea tinereții?

Dr. F. B.: Există un studiu internațional foarte serios, efectuat de Institutul Național de Gerontologie SUA și National Geographic, care a studiat stilul de viață al oamenilor care aparțin unor culturi longevive. În acest studiu s-au analizat obiceiurile acelor popoare care se bucură de longevitate (media de vârstă este 100 de ani) și, mai important decât atât, fără dizabilități majore. În insula Okinawa (Japonia), de exemplu, trăiește cea mai longevivă populație feminină din lume, dar cel mai interesant lucru este faptul că modul lor de viață îi face să nu cunoască unele boli cronice care, pentru europeni, sunt cauze ale mortaliatății. Ce fac ei? Mănâncă preponderent legume proaspete, cereale, semințe, sâmburi, fructe și tofu, iar carnea provine de la pește și fructe de mare - alimente sărace în calorii. Este bine să consumăm carnea unor animale cu temperatura corpului mai scăzută decât a noastră (pește și fructe de mare). Mai important dect ceea ce mănâncă, este modul în care mănâncă, în boluri mici, aproape în picioare, dupa principiul 80%, adică se ridică de la masă înainte de a se sătura. Starea noastra de sănătate fizică și emoțională și, implicit, longevitatea, țin în proporție de aproximativ 20% de bagajul gnetic, restul fiind datorat stilului de viață.

Ați pus bazele “Școlii pentru Sănătate și Longevitate”. Ce vă propuneți și în ce constă acest proiect?

Dr. F. B.: Informația ne copleșește în ziua de azi și, în aceste condiții, ne este greu să facem alegerile  corecte pentru o viață mai lungă și mai bună. Să mergem la sală sau să practicăm yoga? Suplimentele sunt bune sau nu? E mai bine dacă devenim vegetarieni? Să ne încredem în medici sau în metode complementare?

Nu credem în pilule-miracol sau soluții la minut, dar credem într-o comunitate a oamenilor pregătiți pentru schimbare, care doresc să adauge vieții lor cel puțin 15 ani față de media înregistrată de statistici. Credem că societatea se poate însănătoși, vindecând celulă cu celulă. În acest scop, am creat o comunitate și o școală care să asigure mediul și educația potrivite, pentru o viață trăită frumos, până la capat. "Școala pentru Sănătate și Longevitate" este o comunitate a oamenilor care și-au propus să răstoarne statiscile medicale, într-o țară în care nu mai e timp de pierdut.

Omul modern plătește prețul evoluției. Performanța lui depinde de starea de sănătate, iar calitatea vieții, de alegerile făcute. “Școala pentru Sănătate și Longevitate” este o inițiativă inovatoare, care are scopul de a informa, educa, ajuta și genera schimbare în gândirea românilor. Este comunitatea celor pregătiți să fie tratați corect, în funcție de nevoile lor particulare, și nu ca o statistică medicală.

Informații complete găsiți pe www.doctorbalanica.ro.

 


Autor: interviu de Luminita Iliescu



Adauga comentariu

Numele tau:

Comentariul tau:


Security Code:



Blogurile BonCafe

In lipsa ta mi se cam intampla o gramada de viata

Text de Diddle Did. Foto: Pictura de Stefania Nistoreanu Te-ai trezit si tu sa ma suspectezi ca nu-mi imaginez cum vor sta lucrurile. Lucrurile stau mereu la fel, oricat incercati voi sa le schi... Citeste tot

Nu am fost niciodata un om bogat!

Nu am fost niciodata un om bogat – in bani – zic! Am avut perioade cind am cistigat mai bine decit restul lumii, dar nu  atit de multi pe cit s-a spus! Nu am masina, nu am bani in cont , nu am casa – ...Citeste tot

#ReservedForXmas, colecția Reserved de Crăciun

Kate Moss a fost doar primul mare nume din succesiunea de vedete care promovează brandul Reserved! Următoarele pe frontispiciul brandului sunt Irina Shayk, Jon Kortajarena, Jourdan Dunn si Adwoa A... Citeste tot

Gelozie, da’ cu acte în regulă

Sunt om – mai rău, sunt femeie – şi pot înţelege toate nuanţele oneste ale geloziei. Pentru că le-am trăit, pentru că au săpat des şi adânc în mine, pentru că mi-au consumat multe extraverale şi minut... Citeste tot

NIG de vorbă cu Alina Emandi, creator bijuterii

Ca orice altă femeie, sunt o mare admiratoare de bijuterii;  frumuseţea care ne-a fost dăruită de natură poate fi oricând oglindită, intensificată, definită de bijuterii şi machiaj. Am descoperit... Citeste tot

Eu am omorat tipul din filme

Ma plimbam, ieri, printr-o librarie si mi-a sarit in ochi concitadinul Bogdan Stoica (in marime naturala, din carton) impreuna cu noua sa carte, "Tipul din filme nu exista". Promit s-o citesc, desi ti...Citeste tot

O călătorie mai specială printre gusturi și arome

O călătorie mai specială printre gusturi și arome

Rețete de la mama de-acasă

De astă dată, în loc ... Citeste tot