7 recomandări pentru o digestie ușoară de 1 Mai

Sărbătoarea de 1 Mai, cunoscută și sub denumirea de Ziua Muncii, marchează începutul verii în tradiția populară românească și este una dintre cele mai așteptate sărbători. La mare sau la munte, mii de români aleg să petreacă această zi în aer liber, la grătar, alături de familie și prieteni. Mâncarea din belșug este nelipsită, fiind definitorie pentru această ocazie.

Iată câteva sfaturi care să te ajute să treci cu bine peste această perioadă cu multe tentații alimentare, pentru o mini-vacanță liniștită.

1. Alege alimente din surse sigure

Odată cu temperaturile de afară, crește și riscul de enterocolite și toxiinfecții alimentare, mult mai frecvente în sezonul cald. Aceste afecțiuni se declanșează atunci când alimentele sunt contaminate cu bacterii precum campylobacter (”diareea călătorului”), salmonella sau E. coli. Simptomele includ greață, senzație de vomă sau chiar dureri abdominale.

Consumarea alimentelor procesate termic insuficient, depozitate în condiții precare sau cu termenul de valabilitate depășit este un pericol pentru sănătate, acestea fiind și cele mai frecvente cauze ale toxiinfecțiilor alimentare, conform NHS. De asemenea, igiena mâinilor este și ea esențială pentru a evita neplăceri ulterioare.

Acordă o importanță crescută caracteristicilor organoleptice (aspect exterior, miros, consistenţă, culoare și gust) a mâncării pe care o cumperi, mai ales dacă este preparată direct pe stradă sau în cadrul târgurilor ținute în aer liber. Dacă un preparat nu arată bine sau are un gust alterat, oprește-te imediat din consum, și, dacă apar simptome specifice toxiinfecției, nu ezita să te prezinți la medic.

2. Combină inteligent categoriile de nutrienți

Anumite combinații alimentare pot avea efecte negative atât asupra greutății corporale, cât și asupra întregii sănătăți a sistemului digestiv. Micii cu muștar consumați alături de o felie de pâine sau clasica friptură cu garnitură de cartofi sunt combinații alimentare deja consacrate, care însă ne pot îngreuna digestia și afecta silueta. Încearcă să nu combini carbohidrați cu proteine la o singură masă și alege să însoțești carnea cu o salată mare din legume.

Este recomandat să mănânci fructele în cadrul gustărilor dintre mese. De asemenea, trebuie evitat consumul de fructe dulci (pere, struguri, banane) împreună cu citrice deoarece pot fermenta în stomac cauzând balonare.

3. Include enzime digestive în meniu

Enzimele digestive au un rol esențial în susținerea sănătății tractului digestiv și te pot ajuta să treci cu bine peste perioadele în care consumi alimente grele, cu sosuri elaborate sau combinații alimentare nepotrivite. Ele sunt responsabile de procesul de descompunere și absorbție a nutrienților din alimente. Balonarea, senzația de „prea plin” sau durerile abdominale sunt simptome care indică o digestie incompletă și un deficit de enzime.

Integrează în meniul de 1 Mai o salată de sfeclă roșie sau o felie de ananas ca desert (conține bromelaină, cu rol în descompunerea proteinelor), vegetale care conțin enzime în mod natural. Poți apela și la Super Enzymes™ de la Secom®, supliment alimentar cu 7 extracte naturale din plante și 3 tipuri de enzime pentru suport în digestia tuturor claselor de nutrienți: proteine, carbohidrați, lipide (grăsimi).

4. Respectă orele de masă

Chiar și la ocazii festive, organismul uman are nevoie de repaus alimentar pentru a completa ciclul complet al digestiei. Acidul clorhidric din stomac activează enzimele, pregătește mediul pentru digestie și evacuează bolul alimentar. Procesul poate fi afectat dacă „ronțăim” în continuu, fără să luăm o pauză între mese.

5. Consumă alimente cu aport de bacterii benefice

Pentru reglarea tranzitului intestinal, apelează la bacterii benefice, microorganisme vii cu rol benefic pentru sănătatea tractului digestiv, care se regăsesc deja în organismul uman. În perioadele de dezechilibru intestinal, include în alimentație iaurt, murături sau ciocolată neagră.

Poți apela la un supliment alimentar cu lactobacili și bifidobacterii precum Jarro-Dophilus®+FOS de la Secom® pentru o repopulare optimă a florei microbiene, și cu adaos de fibre solubile pentru potențarea efectelor, cu acțiune inclusiv la nivelul colonului.

6. Atenție la zahărul din băuturile carbogazoase

Temperaturile din următoarea perioadă pot depăși 25 de grade, iar un pahar de suc rece pare alegerea perfectă dacă îți dorești să te răcorești. Totuși, atenție la conținutul de zahăr: un singur pahar poate conține chiar și 35 de grame de zahăr. O altă băutură populară de 1 Mai, cu consecințe asupra siluetei, este berea blondă la draft. Aceasta are un indice glicemic mare, stimulează producția de insulină și contribuie la depunerea de țesut adipos, așadar limitează consumul la un pahar.

Cât timp mâncarea este digerată în stomac, nu este recomandat să consumăm și alcool. Acesta intră peste alimentele în curs de digestie și le stagnează în acest loc, prelungind procesul de digestie. Astfel, apare balonarea din cauza procesului de fermentație.

Nici băuturile reci nu sunt prietenoase cu organismul. Acestea pot să slăbească capacitatea de apărare a corpului în zona cervicală, ceea ce poate însemna o vulnerabilitate la nivel ORL.

7. Include mișcare ușoară în programul tău

La 45 de minute după o masă copioasă, este recomandat să ieși în aer liber și să faci puțină mișcare. Astfel, vei susține procesul de digestie și vei ajuta la ameliorarea manifestărilor sindromului colonului iritabil, constipaţia, durerile abdominale sau balonarea. În plus, prin transpiraţia ce apare în timpul efortului fizic se elimină şi o bună parte din toxine.

Indiferent unde alegi să îți petreci ziua de 1 Mai, nu uita că sănătatea digestivă înseamnă confort și stare de bine. Consumul de alimente cu moderație, asocierile bine realizate dintre categoriile de alimente și hidratarea corespunzătoare a organismului sunt reguli de aur care ne pot ajuta să avem o vacanță liniștită și fără surprize neplăcute.

Sursă foto: Shutterstock


Autor: Boncafestyle

  1. Valeria Chertes
    29-04-2018 15:16

    Multumim pentru sfaturi.


Adauga comentariu

Numele tau:

Comentariul tau:


Security Code:



Blogurile BonCafe

In lipsa ta mi se cam intampla o gramada de viata

Text de Diddle Did. Foto: Pictura de Stefania Nistoreanu Te-ai trezit si tu sa ma suspectezi ca nu-mi imaginez cum vor sta lucrurile. Lucrurile stau mereu la fel, oricat incercati voi sa le schi... Citeste tot

Nu am fost niciodata un om bogat!

Nu am fost niciodata un om bogat – in bani – zic! Am avut perioade cind am cistigat mai bine decit restul lumii, dar nu  atit de multi pe cit s-a spus! Nu am masina, nu am bani in cont , nu am casa – ...Citeste tot

Celebrează cu stil sezonul festiv cu ținutele de ocazie Marks & Spencer

  Începând cu petrecerea de Crăciun de la birou și terminând cu mesele delicioase în familie, Marks & Spencer ți-a pregătit selecția de outfituri perfecte pentru sezonul festiv! Indiferent d... Citeste tot

Gelozie, da’ cu acte în regulă

Sunt om – mai rău, sunt femeie – şi pot înţelege toate nuanţele oneste ale geloziei. Pentru că le-am trăit, pentru că au săpat des şi adânc în mine, pentru că mi-au consumat multe extraverale şi minut... Citeste tot

NIG de vorbă cu Alina Emandi, creator bijuterii

Ca orice altă femeie, sunt o mare admiratoare de bijuterii;  frumuseţea care ne-a fost dăruită de natură poate fi oricând oglindită, intensificată, definită de bijuterii şi machiaj. Am descoperit... Citeste tot

Eu am omorat tipul din filme

Ma plimbam, ieri, printr-o librarie si mi-a sarit in ochi concitadinul Bogdan Stoica (in marime naturala, din carton) impreuna cu noua sa carte, "Tipul din filme nu exista". Promit s-o citesc, desi ti...Citeste tot

O călătorie mai specială printre gusturi și arome

O călătorie mai specială printre gusturi și arome

Rețete de la mama de-acasă

De astă dată, în loc ... Citeste tot